מיינדפולנס ויצירתיות

cube-1002897_1280

שרביטו של המנצח – יצירתיות ומיינדפולנס

חוקרים מתחום מדעי המוח לעיתים מתארים את המוח כתזמורת, שלל נגנים בכלים שונים משתלבים יחד ליצירת הרמוניה. כמו בתזמורת, התזמון של פעולת הרשתות העצביות השונות במוח הוא העיקר, והוא זה שמאפשר לפעולה תקינה ומועילה. כשמדובר על תהליך יצירתי, שילוב אופטימלי בין הרשתות העצביות המרכזיות במוח הוא חשוב במיוחד.

ארבעה שלבים בתהליך היצירתי

תהליך יצירתי עשוי ללבוש פנים רבות. לעיתים מתארים את התהליך הזה כמורכב מארבעה שלבים מרכזיים:

שלב ראשון – הכנה: זהו שלב של סיעור מוחות, במהלכו עלינו להעלות באופן חופשי כמה שיותר רעיונות הקשורים לנושא או למשימה שלנו. סגנון החשיבה המועדף בשלב זה הוא חשיבה מסתעפת, סגנון חשיבה המאופיין בספונטניות, פתיחות, גמישות וחוסר שיפוטיות. חשיבה מסתעפת מאפשרת יצירה של כמות גדולה של רעיונות, דרכים או פתרונות בזמן קצר, וגילוי של קשרים חדשים ומפתיעים ביניהם. זהו שלב בו עלינו להפעיל את הדמיון, לאסוף כמה שיותר מידע ולא להתעכב על ארגון וסדר. תהליך מסוג זה מנצל רשת עצבית מרכזית בשם רשת ברירת המחדל (Default Mode Network), רשת הפעילה בזמן שהחשיבה שלנו נודדת, בעת חלימה בהקיץ, הרצה חופשית של זיכרונות ותכנון עתידי מופשט.

שלב שני – דגירה: לאחר שיצרנו מלאי מספק של רעיונות זהו הזמן לקחת הפסקה, לנמנם, לעשות ספורט, לטייל וליהנות מהחיים, או במילים אחרות כל פעולה שתאפשר למוח לעשות את עבודתו באופן עצמאי, ללא מעורבות התודעה. בשלב זה המוח מארגן את המידע החדש ומקל על שליפה עתידית שלו. למרות ששלב זה חיוני ביותר, לעיתים קרובות נוטים להמעיט בחשיבותו…

שלב שלישי – הארה: זה השלב בו נופלים האסימונים, בדרך כלל באופן בלתי צפוי, כתוצאה של עיבוד מוחי הנעשה ברובו באופן לא מודע, על ידי רשת הבולטות (Salience Network). רשת זו אחראית בין השאר על זיהוי אירועים בעלי חשיבות, והחדרת מוטיבציה לביצוע.

שלב רביעי – אימות: זה השלב בו הרעיון המופשט הופך לממשי ומאורגן. רשת השליטה הקוגניטיבית (Cognitive Control Network) נכנסת כאן לפעילות ומאפשרת חשיבה מתכנסת, סגנון חשיבה אנליטי אשר נשען על מהירות, דיוק, לוגיקה והסקת מסקנות. למעשה בשלב זה אנחנו מארגנים את המידע שאספנו, הרעיונות היצירתיים שלנו, עורכים אותם ומלטשים אותם לכדי מוצר מוגמר.

מיינדפולנס והתהליך היצירתי

מיינדפולנס, מושג הלקוח מן המסורת הבודהיסטית ואומץ באופן נרחב בעשורים האחרונים על ידי הפסיכולוגיה המערבית, הוא למעשה מצב של מודעות בו הקשב מופנה להתרחשות הנוכחית, רגע אחר רגע וללא שיפוט. ניתן לפתח את היכולת לשהות במצב זה על ידי תרגול מדיטציה, בכך שאנו מתאמנים על ויתור שליטה והפחתה של התגובתיות שלנו לאירועים פנימיים וחיצוניים. תרגול סדיר של מיינדפולנס יעיל בהפחתת סבל ושיפור איכות החיים, כפי שנמצא במחקרים רבים מן העשורים האחרונים.

תרגול מיינדפולנס מחזק חשיבה מסתעפת בכך שהוא משקיט וממקד את התודעה. תרגול מיינדפולנס לפני שלב ההכנה בתהליך היצירתי יקל על סיעור המוחות ויעודד חשיבה יצירתית. מעבר לכך מיינדפולנס מפחית שיפוטיות, שנחשבת הרסנית במיוחד לשלב זה. השקטת התודעה חשובה במיוחד לשלב הדגירה, שלב בו עלינו להניח ממרוץ המחשבות ומן העמדה האקטיבית וההישגית. תרגול מיינדפולנס, גם אם הוא קצר, עוזר לשחרר מחשבות טורדניות ומפחית חרדה. כל שעלינו לעשות בשלב זה הוא להניח לחיפוש ולניסיונות השליטה בתודעה, ופשוט לאפשר למה שיש לעלות בתודעה. בעת תרגול מייינדפולנס אנו ערים יותר למה שמתחולל בתודעה, לרבות רעיונות מקוריים ויצירתיים שעלולים להופיע בשלב ההארה. שלב האימות מצריך מוטיבציה, התמדה ומיקוד קשב. תרגול מדיטציית מיינדפולנס, כמו גם אימון גופני, מסייעים בחיזוק תהליכים אלה של חשיבה מתכנסת.

התהליך היצירתי מאפשר הצצה לפעולת התודעה שלנו ולאופן שבו התזמורת המוחית, רשתות עצביות שונות במוח, מנוצחת. תרגול מיינדפולנס, כאשר משלבים אותו בתהליך היצירתי, מסייע בניצוח על התזמורת, בכך שמחזק את "שיתוף הפעולה" של אותן רשתות עצביות, כמו גם חיזוק של פעולתן הנפרדת. בנוסף לכך, מיינדפולנס מקושר לחמלה עצמית והפחתה בשיפוטיות, המסייעות שתיהן לתהליך היצירתי.

טיפוח מיינדפולנס בעזרת תרגול מדיטציה:
תרגול של קשב פתוח – מקדם חשיבה מסתעפת ורגש חיובי, שנמצא גם כן כמקדם חשיבה מסתעפת.
תרגול של מיקוד הקשב – מקדם חשיבה מתכנסת, ואלמנטים ניהוליים בחשיבה.