מה הן סכמות

rubik-cube-1703600_1920

סכמות – אבני היסוד של העצמי

יצא לכם פעם לשאול את עצמכם שאלות כגון: מי אני ?; מה לא בסדר בי ?; מה עושה לי טוב/רע ?; איך אני משנה את עצמי ?; עד כמה אני סומך על עצמי ? שאלות כאלה ואחרות נוגעות למושג העצמי של האדם, לאופי שלו או לקווי האישיות שלו. מהו אותו "עצמי" ? ממה מורכב אופיו של אדם או אישיותו ?
הפסיכולוגיה הקוגניטיבית מלמדת אותנו שאופיו של אדם מורכב מסכמות – מבנים מנטליים של עיבוד מידע המכילים זיכרונות, אמונות, רגשות ותחושות גוף, אליהם מקושרים סגנונות תגובה התנהגותיים. אם נדמה את המוח שלנו למחשב-על, סכמה היא מעין אפליקציה, תוכנה שמותקנת על מחשב-העל הזה, שמופעלת בכל פעם שמופיעים טריגרים מסוימים בסביבה שלנו. טריגרים הם גירויים מסוגים שונים שזהים או דומים למצבים שהיינו בהם בעבר, ושהשפיעו עלינו מבחינה רגשית. ברגע שאנחנו קולטים את הטריגר מתחיל תהליך אוטומטי המפעיל את הסכמה, שמארגנת את המידע ומכין אותנו לתגובה, ההולמת את הסכמה ולרוב מחזקת את קיומה.

לדוגמה אבי (20) שעבר חרם בשנות ביה"ס התיכון מרגיש חרדה ובושה בכל פעם שרואה בני נוער בתחבורה הציבורית. הטריגר (חבורה של בני נוער) מפעיל את הסכמה (במקרה זה סכמה של פגימות ובושה), שגורמת לאבי להרגיש חרדה ובושה, לחוש מועקה, לחץ בחזה וחום בפנים, לחשוב על כך שאותם בני נוער צוחקים עליו ושהוא נראה מוזר, ולמקד את הקשב שלו בהתנהגותו (מפקח שהוא מתנהג "נורמלי") ובסימנים של דחייה ושיפוטיות בסביבתו. כמו כן הסכמה גם מפעילה דפוס התמודדות, דרכים שאבי סיגל להתמודד עם הפעלת הסכמה. לרוע מזלו של אבי, אותם דפוסי התמודדות לעיתים קרובות משמרים את הסכמה, הם אינם מועלים ולמעשה רק גורמים לאבי להרגיש רע יותר. לדוגמה, בכל פעם שאבי עולה על אוטובוס הוא מתמקד בטלפון שלו בשביל שלא יראה אם צוחקים עליו. זה מאפשר לאבי להירגע קצת, אך בפועל האמונה שהוא מעורר גיחוך משתמרת. סוג זה של תגובה מכונה הימנעות, מכיוון שהוא מאפשר לאבי להימנע מאיומים כאלה. בעבר דפוס זה סייע לו במצבים שונים, אך בהווה ההימנעות מונעת מאבי לגלות שהוא אינו מעורר גיחוך באנשים.

סכמות שליליות הן תמות או דפוסי חיים הרסניים המשתמרים לאורך חייו של אדם. סכמות שליליות גורמות לאדם להמשך לסיטואציות המשחזרות את התנאים בהם נוצרו אותן הסכמות בעבר. לאדם יש צורך בעקביות וסכמות הן משהו מוכר, מבחינה זו הן נוחות, לא מצריכות לימוד מחודש (המצריך משאבים יקרים ומכיל מידה רבה של עמימות וחוסר שליטה). זו אחת הסיבות שקשה לשנות סכמות. סיבה נוספת היא שרוב הסכמות התפתחו בשלבי חיים מוקדמים (ילדות וגיל התבגרות), והותאמו לתנאים ששררו בסביבת הילד, מבחינה זו הן עזרו לו או לה לשרוד. עם זאת אותן סכמות ממשיכות לתפקד ולהשפיע על בחירות החיים של האדם גם שנים רבות לאחר שנוצרו, כאשר התנאים השתנו ולרוב מצריכים התאקלמות מחודשת. מכיוון שהסכמות היו פעם הדרך של האדם להסתגל לסביבה, הוא ממשיך "לאחוז" בהן, גם כאשר התנאים מצריכים שינוי.